Wednesday, August 26, 2009

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - KEKELIRUAN PERANAN AKPK

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: Bergantung pada editorial sekitar 76, 80 atau 86
Tajuk: KEKELIRUAN PERANAN AKPK 
Bil 1344 Ogos 2009

Saya ada menerima sungutan dari peserta seminar tentang perasaan dukacita mereka ketika cuba menyelesaikan masalah hutang mereka dengan AKPK (Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit) . Setelah saya tanya lebih mendalam, saya dapati perasaan dukacita ini timbul kerana apa yang diharapkan tidak sejajar dengan apa yang sebenarnya dilakukan oleh AKPK. Harapnya dalam artikel ini saya dapat memadamkan kekeliruan peranan sebenar AKPK.

Mula-mula sekali fahami betul-betul apa itu AKPK. Ia adalah sebuah agensi yang ditubuhkan oleh Bank Negara Malaysia untuk:
  • Menyediakan perkhidmatan pengurusan kredit dan kaunseling kewangan kepada individu
  • Memberi pendidikan kewangan supaya para individu mampu mengawal kedudukan kewangan mereka
Sekiranya seseorang mempunyai masalah pinjaman dengan sebuah penyedia perkhidmatan kewangan, terlebih dahulu cuba bincang terus dengan penyedia perkhidmatan kewangan. Sekiranya masih gagal mencapai penyelesaian boleh cuba rujuk kes ke AKPK untuk bantuan. AKPK tidak menyediakan bantuan kewangan. Saya tekankan sekali lagi bahawa jangan harap satu sen pun dari AKPK sebab ia bukannya tertakluk kepada Akta Perbankan. Wang untuk pembayaran hutang yang empunya hutang mesti datang dari poket sendiri. .......
Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: