Wednesday, September 09, 2009

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - BAGAIMANA KESIHATAN AKAUN KWSP ANDA

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: Bergantung pada editorial sekitar 76, 80 atau 86
Tajuk: BAGAIMANA KESIHATAN AKAUN KWSP ANDA 
Bil 1346 Sept Oct 2009

Sepatutnya semasa tempoh bekerja kita manfaatkan sepenuhnya simpanan sebagai dana persaraan. Malah kerajaan Malaysia telah menyediakan KWSP sebagai "simpanan paksaan" namun masih ramai yang tidak ambil endah akan keberkesanannya. Mungkin ramai yang belum menggunakan kelebihan ini kerana kekurangan ilmu atau mudah kata tidak tahu apakah kelebihan KWSP yang sebenar. Di bawah saya berikan beberapa langkah permulaan. Jika mahukan perincian digital bagaimana rahsia mengurus KWSP secara bijak, klik di sini untuk maklumat lanjut sementara jualannya masih dibuka kepada umum. Berikut tips ringkas:

1. Menetapkan sasaran - Ini akan merencanakan berapa wang yang diperlukan untuk hidup tanpa tertekan DAN bagaimana anda akan menyediakan dananya. Bersedialah jika perlu untuk bekerja lebih masa, separuh masa atau pasangan bekerja semula.

2. Di mana tempat menghabiskan sisa hidup - Faktor ini akan mempengaruhi perbelanjaan asasi. Adakah tempat tinggal itu bakal bebas hutang, atas tanah atau betul-betul terlekat di bumi. Tidak salah kalau sanggup berpindah ke lokasi yang lebih murah selepas menjual rumah lama. Duit keuntungan jualan boleh menambahkan lagi dana pesaraan. ............

Ebook pengurusan KWSP (tidak semestinya melalui unit amanah sahaja) boleh dibeli di sini.
Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.


No comments: