Monday, December 21, 2009

Sedutan Artikel Majallah MIDI - BELAJAR KEWANGAN USAHAWAN SECARA SIMULASI

Mula menulis dalam MIDI : Tahun 2009
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: Bergantung pada pihak editorial
Tajuk: BELAJAR KEWANGAN USAHAWAN SECARA SIMULASI   
Bil 78 Dec 2009

.....Contohnya, pelatih juruterbang berlatih mengendalikan kapal terbang melalui simulasi sebelum berkeyakinan mengawal kapal terbang sebenar. Simulasi bermaksud rangsangan. Dalam ertikata lain realiti bayangan kepada situasi sebenar. Keupayaan pensimulasi pada abad ke-20 amat canggih di mana kendalian pesawat hampir sama dengan sebenar . Juruterbang baru tidak perlu melakukan latihan mendarat dan berlepas di dalam pesawat dan landasan sebenar tanpa penumpang. Ia juga boleh melatih juruterbang untuk keadaan kecemasan, seperti pendaratan tanpa enjin, atau kegagalan penuh sistem elektrik atau hidraulik. Selain itu, latihan menggunakan pensimulasi penerbangan juga lazimnya lebih murah daripada menggunakan pesawat sebenar.
Mari kita tiru konsep ini kepada bakal usahawan. Bagaimana kalau risiko ini disifarkan dengan pendedahan kepada simulasi tentang cara-cara menjadi usahawan. Soal kos pula tidak melibatkan beribu-ribu ringgit jika silap langkah. Bukan melalui subjek akademik tetapi melalui permainan bergelar CATUR BISTARI . Permainan ini mampu melakukan yang berikut:
  • Mencetus minat dan kesedaran dalam aspek yang berkaitan dengan bidang pengurusan kewangan dan keusahawanan.
  • Membentuk budaya dan minat keusahawanan bagi menjadikan keusahawanan sebagai salah satu kerjaya pilihan.....................banyak lagi.........

Artikel penuh - Beli Majallah MIDI di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.
(Mereka yang berminat untuk memesan permainan hebat CATUR BISTARI ini boleh menghubungi saya untuk diajukan kepada pihak yang berkenaan. Kanak-kanak, remaja dan orang dewasa semuanya boleh mendapat manfaat daripada Catur Bestari ini.)

No comments: