Monday, April 19, 2010

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - PANDUAN MENGURUS WANG GAJI

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : PANDUAN MENGURUS WANG GAJI 
Bil 1377 April 2010
Barangkali ramai pembaca yang mengalami nasib seperti yang diceritakan oleh bekas graduan ini.
"Dahulu selepas tamat belajar apabila dapat wang gaji, kesemuanya habis dibelanjakan. Semua orang tahu bahawa hari yang paling mengembirakan adalah ketika menerima gaji! Malangnya hari-hari yang berlalu selepas itu taklah seindah mana!
Tetapi bekas graduan ini sedar mendapat ijazah bukan beerti pembelajaran ilmu tamat, malah baru bermula. Ini yang dipanggil meloncat dari universiti rasmi ke "University Of Hard Knocks". Ini kesannya mengikut cerita beliau:
"Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, saya sudah mampu menyimpan RM1,500 setiap bulan tanpa menghadapi sebarang masalah! Selain berjaya membuat simpanan, mendapatkan polisi perlindungan, serta melabur dalam beberapa produk kewangan, saya juga telah berjaya melangsaikan hutang pinjaman peribadi dan pinjaman pelajaran saya hanya dalam tempoh 4 tahun biarpun tempoh keseluruhannya menjangkau 10 tahun!
(Hubungi saya untuk mendapatkan panduan mengurus wang pendapatan seperti bekas graduan di atas, dalam BAHASA MALAYSIA DIGITAL. Sangat sesuai bagi mereka yang berada di pedalaman atau kurang bajet untuk menghadiri seminar kewangan.)
Bagi mereka yang tertanya-tanya tentang "University of Hard Knocks" ini, ia memang tidak didaftarkan di bawah Kemmenterian Pengajian Tinggi. Ia juga tidak menggajikan pensyarah atau memberi sebarang bantuan pelajaran. Kadangkala namanya juga dikenali sebagai "University Kehidupan". 
(Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

1 comment:

maizul.com said...

Saya rasa tentu kandungannya artikel ini menarik... bagimana beliau boleh menghabiskan hutang dengan cepat dan dapat menyimpan dengan banyak.