Sunday, November 07, 2010

Sedutan Artikel MWanita - BAJET 2011 DAN PINJAMAN PERUMAHAN


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : BAJET 2011 DAN PINJAMAN PERUMAHAN
 Bil 1407 Nov 2010 
...........Tapi dari sudut lain ia boleh membawa kesan negatif. Hairan? Masih ingat skim beli kereta dengan pemanis 0% bayaran pendahuluan?  Lepas canang dipukul habis-habisan dan kereta keluar showroom apakah yang berlaku? Banyak kereta yang ditarik oleh bank sebab kegagalan pembeli mengotakan janji bayar ansuran. Tanya pihak recovery bank kalau nak tahu cerita dalaman. Tak payah lagi bersila depan TV menonton drama swasta. Bandingkan persamaannya dengan cerita pinjaman perumahan yang gagal dibayar, kesudahannya bank tarik semula rumah untuk dilelong.
Untuk memahami kesan negatif ini,saya perkenalkan dulu konsep ASET dan LIABILITI dari pandangan seorang usahawan bukannya akauntan. Pandangan ini sudah wujud turun temurun sejak manusia berurusniaga. Ianya diberi nafas baru dan  dipopularkan oleh Robert Kiyosaki dalam bukunya "Rich Dad Poor Dad" dan "Cashflow Quadrant". Definasi asal diberi En Kiyosaki:
ASET mendatangkan aliran tunai positif, LIABILITI menyebabkan aliran negatif tunai. Kalau saya ada satu harta fizikal yang boleh dipegang, dari segi akaun memang patut direkodkan dalam lajur "HARTA". Tetapi jika harta ini menyebabkan pendarahan alirtunai maka mengikut definasi Kiyosaki, ia bukannya harta malahan liabiliti.
............
(Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

No comments: