Tuesday, May 10, 2011

Sedutan Artikel MWanita - DILEMA PEMINDAHAN DARI AKAUN KWSP KE UNIT AMANAH


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel :  DILEMA PEMINDAHAN DARI AKAUN KWSP KE UNIT AMANAH   
Bil 1433 Mei 2011 

Kalau peserta seminar bertanya kepada saya, "Elok ke pemindahan dari akaun kwsp ke unit amanah ini?, jawapan saya Ya dan Tidak bergantung kepada profil kewangan masing-masing. Tujuan saya menulis ialah untuk menjelaskan bahawa sekali lagi pendidikan kewangan yang rendah di negara kita akan mengundang bukan sahaja salah faham sedemikian malah lain-lain pelaburan yang sudah dan bakal ada di dalam atau luar negara.

Melabur dalam unit amanah ini ada 2 cara, iaitu melabur secara sekali-gus (lump sum) atau melabur secara berkala (regular savings). Melabur secara regular savings, biasanya untuk tujuan jangka panjang dan anda tidak perlu risau akan harga saham turun naik kerana risiko pelaburan anda sudah dipelbagaikan setiap bulan anda melabur (dollar-cost averaging theory). Sebaliknya jika melabur secara lump-sum, samada secara tunai mahupun menerusi pemindahan dari KWSP, anda perlu beri perhatian kepada timing : iaitu bila nak beli dan bila nak jual? Timing ini penting kerana ia boleh menentukan untung atau rugi dalam pelaburan anda.

Contoh: Anda beli pada harga jualan 1.00. Apabila ekonomi bertambah baik dan harga unit saham mula naik, anda memeriksa harga dan mendapati harga belian 1.05 sen, anda boleh jual semula unit amanah anda untuk mendapatkan keuntungan. Jika tidak mahu menjual pun tidak mengapa kerana ada kemungkinan harga boleh naik lebih tinggi dari itu. Tapi bagaimana kalau  harga menurun, di sini anda boleh cut loss maksudnya keluar dari pelaburan ini atau ambil peluang untuk tambah unit kerana apabila harganya naik boleh jual semula untuk dapat untung.
(Untuk perincian seterusnya dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

    No comments: