Wednesday, June 08, 2011

Sedutan Artikel MWanita - KAITAN PELABURAN HARTANAH DENGAN ROTI CANAI


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel :  KAITAN PELABURAN HARTANAH DENGAN ROTI CANAI    
Bil 1437 June 2011 

Bagus sangat ke melabur dalam hartanah ini? Satu persoalan yang sudah bermain-main di kalangan manusia semenjak tanah mula dijual beli. Dalam tahun 1626 wakil pentadbiran Belanda iaitu Gabenor Peter Minuit membeli Pulau Manhattan daripada puak Red Indian tempatan secara tukar barang dengan barangan seperti manik, kain dan kapak bernilai USD24 (nilai wang ini diukur pada kurun ke 19). Selain contoh ini terdapat banyak bukti sejarah yang mengesahkan bahawa pembelian hartanah memang menguntungkan.
Berbalik kepada zaman 1Malaysia. Tidak dinafikan risiko melabur dalam hartanah agak tinggi, kalau rugi, bukan rugi seringgit dua malah senang-senang boleh menjadi negatif beribu, berpuluh ribu atau terus muflis. Pakar pelaburan biasanya menyenaraikan beberapa sebab mereka yang gagal dalam pelaburan hartanah ini:
  • Tak ada panduan yang betul, sekadar main tikam-tikam.
  • Membeli dikawasan lokasi yang silap.
  • Lokasi yang dipilih lambat membangun
  • Pemaju yang tidak beretika atau terpaksa gulung tikar walaupun jujur .
  • Suka dengar kepada spekulasi dan khabar angin terutamnyaa melalui internet.
(Untuk pembacaan seterusnya tentang kaitan dengan roti canai dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)
Hubungi saya di email atau sms untuk mendapatkan ebook dan video digital dalam Bahasa Malaysia tentang strategi pelaburan hartanah dari seorang pakar pelabur Bumiputera yang low profile.

    No comments: