Wednesday, June 13, 2012

PRODUK KEWANGAN WARGA EMAS

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : PRODUK KEWANGAN WARGA EMAS
Bil 1490 JUNE 2012

Dari segi kewangan anak-anak boleh membeli produk kewangan warga emas untuk ibu-bapa mereka. Produk ini sebenarnya mampu dibeli sendiri oleh ibu-bapa tetapi lebih manis kalau dibeli oleh anak sebagai penghargaan. Memandangkan produk pelaburan memerlukan masa panjang yang tidak dapat dipastikan pulangannya, maka lebih sesuai dipertimbangkan produk jenis insuran atau takaful untuk mereka.
Ada dua kategori perlindungan sedemikian, yang pertama skim yang disediakan sebagai kebajikan oleh kerajaan negeri. Yang kedua skim yang dijual oleh syarikat-syarikat insuran dan takaful tempatan.

Contohnya satu skim insuran warga emas telah diperkenalkan untuk memberi perlindungan insuran kepada seluruh warga emas di negeri Kelantan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik. Warga emas mendapat perlindungan hayat dan kecacatan kekal di mana RM 1500 akan diserahkan kepada keluarga (wasi) simati pada hari kematian untuk pengurusan kematian dan tujuan berkaitan. Sejak program ini dijalankan, seramai 108,032 warga emas telah didaftarkan iaitu 85% dari jumlah warga emas yang terdapat di negeri Kelantan. Walaupun program ini bukan berasaskan keuntungan, impak besar program ini dapat dirasai diseluruh negeri. Skim kebajikan serupa turut dilaksanakan di Selangor dikenali Skim Mesra Warga Emas, Kedah (Skim Kafallah) dan Pulau Pinang (Penghargaan Warga Emas).
Untuk isi penuh artikel dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

No comments: