Monday, August 13, 2012

KEGUNAAN PAJAK GADAI ISLAM SEBAGAI SENJATA KEWANGAN

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : KEGUNAAN PAJAK GADAI ISLAM SEBAGAI SENJATA KEWANGAN  
Bil 1500 OGOS 2012
....Bagi mengawal dan melindungi kepentingan pengguna, maka Akta Pajak Gadai telah dibentangkan dan dikuatkuasakan pada tahun 1972. Seterusnya ia dipinda pada tahun 1982 dan sekali lagi pada tahun 1983. Akta ini diletakkan di bawah bidang kuasa Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Dalam tahun 2000-an, pajak gadai sudah mula digunakan sebagai satu alat kewangan khusunya pembiayaan untuk memperbaiki kedudukan kewangan masing-masing. Samada golongan bekerja makan gaji atau berniaga di sinilah tempat mendapat pembiayaan pada kos yang lebih rendah atau sebagai sandaran kecemasan bila ada keperluan tunai yang terdesak. Tetapi ada sedikit kepincangan kerana sistem pajak gadai konvensional kerap melakukan penyelewengan seperti:......
Untuk perincian artikel dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)
Hubungi saya untuk mendapatkan buku panduan digital ilmu rahsia pajak gadai konvesional dan sistem Islam (Ar Rahnu), lapan teknik-teknik manipulasi emas melalui Ar Rahnu dan perbincangan terperinci mengapa ada kalanya memajak emas lebih baik daripada membuat pinjaman bank.

No comments: