Saturday, December 06, 2008

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - MENANGANI KEGAWATAN DENGAN SURAH YUSUF

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: 80 atau 86
Tajuk: MENANGANI KEGAWATAN DENGAN SURAH YUSUF   
Edisi : Bil 1307 Nov 2008

"....Itu petikan teks ucapan Belanjawan 1998 oleh Kementerian Kewangan Malaysia pada ketika itu. Surah yang dirujukkan YB berbunyi begini:

"Yusuf berkata: Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan. Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun yang bersangatan kemaraunya, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan.'' -- (Surah Yusuf: 47-48)

Bagi mereka yang mempelajari kaedah perancangan kewangan Islam memang kenal benar dengan Surah Yusuf ayat 47-48, bahkan kena menghafalnya sewaktu menulis jawapan kepada soalan peperiksaan.Secara ringkas, ayat ini menceritakan jawapan yang diberikan oleh Nabi Yusof a.s. mengenai mimpi Raja Mesir iaitu menasihatkan mereka supaya sebahagian daripada hasil bercucuk tanam yang diperolehi pada tujuh tahun berikutnya disimpan. Ini adalah kerana selepas tempoh tujuh tahun tersebut, akan berlaku kesulitan (kemarau panjang) yang memusnahkan hasil tanaman mereka. Semestinya, mereka hanya boleh bergantung hidup menggunakan hasil tanaman yang telah dikumpulkan pada tujuh tahun sebelumnya.
....."

Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

1 comment:

Puan Ainon Mohd. said...

'Ustaz' Sun dan surah Yusuf! Hehehe!