Sunday, December 21, 2008

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - PERANCANGAN PUSAKA SUAMI UNTUK ISTERI DERHAKA

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: 80 atau 86
Tajuk: PERANCANGAN PUSAKA SUAMI UNTUK ISTERI DERHAKA  

Edisi : Bil 1309 Dec 2008

"....Anak-anak lelakinya yang berumur 14 dan 10 tahun, diberikan tanah 15 ekar seorang dengan saudara lelakinya sebagai pemegang amanah.Saham-sahamnya diserahkan kepada anak-anaknya dan dibahagikan mengikut hukum syarak, dan diuruskan oleh saudara perempuannya yang diberi 20%. Wang tunainya di bank (persendirian diamanahkan kepada kakaknya untuk menampung pembiayaan anak-anaknya jika isterinya tidak berkahwin lagi.
Komen Saya:
(Jelas dalam wasiat, arwah memang memperincikan cara pembahagian pusaka. Ini mencukupi sekiranya wasiat ialah Wasiat Bukan Islam kerana pewasiat boleh memperincikan sesuka hatinya. Tetapi dalam Wasiat Islam perincian sebegini cuma diterima sebagai HASRAT arwah dan jika sekiranya tiada bangkangan dari waris Faraid lain, ia boleh dilaksanakan. Jadi pada hemat saya si balu mempunyai asas kukuh untuk membangkang. Tapi di hujung cerita ini ada alasan kuat untuk  hasrat arwah/suami dilaksanakan. Sila teruskan bacaan)
....."

Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

1 comment:

Anonymous said...

Hantaran SMS 012783xxxx- Saya tak sedar air mata menitis, sebab hati tersentuh bila membaca ruangan ini yang bertajuk PERANCANGAN PUSAKA SUAMI UNTUK ISTERI DERHAKA.