Thursday, January 15, 2009

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - KUNCI KEBEBASAN KEWANGAN - HIDUP SEDERHANA

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: 80 atau 86
Tajuk: KUNCI KEBEBASAN KEWANGAN - HIDUP SEDERHANA   

Edisi : Bil 1313 16-22 Jan 2009

"....Jawapan kepada teka-teki ini bergantung kepada gaya-hidup (lifestyle) individu berkenaan. Bagi mereka yang menjalani gaya-hidup materialistik, impian untuk mencapai kebebasan kewangan akan tinggal impian sahaja kerana biar berapa besar pendapatan mereka, mereka akan sentiasa mencari ikhtiar untuk membelanjakan wang mereka. Kadangkala minda mereka ini amat kreatif sekali mencari alasan yang munasabah. Sebaliknya mereka yang mengamalkan hidup sederhana mempunyai peluang yang lebih cerah untuk mencapai impian mereka.

Saya pasti anda ada mendengar atau barangkali mengenali rakan sekerja, sanak saudara atau kenalan yang pendapatan tidak tinggi tetapi mampu membesarkan keluarga mereka di samping memberi pendidikan yang cukup kepada anak-anak. Dengan berbekalkan pendapatan kurang dari RM1,500 sebulan entah bagaimana mereka dapat melakukannya. Anihnya kita juga tahu tentang mereka yang bergaji sampai RM5,000 sebulan sentiasa merungut tidak cukup wang apatah lagi untuk mulakan sistem simpanan atau pelaburan. Jadi sebagaimana dengan kehidupan segala-galanya adalah "relatif".

Jadi balik kepada persoalannya - berapakah yang seseorang itu perlu untuk menikmati kebebasan kewangan. Ya - anda mungkin cuma perlu RM 480,000, sebuah rumah dan kereta yang dibayar penuh. Ini tidak bermakna yang kita mesti menunggu sehingga mencapai umur 55 tahun untuk menikmati hidup bebas hutang ini. Mengejar wang memang mustahak tetapi kita perlu juga memperlahankan irama kehidupan moden yang pantas tapi penuh dengan "stress"........"

Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: