Friday, February 20, 2009

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - CABARAN KEWANGAN TAHUN SELADANG 2009

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: Bergantung pada editorial sekitar 76, 80 atau 86
Tajuk: CABARAN KEWANGAN TAHUN SELADANG 2009 

Edisi : Bil 1318 Feb 2009

"...Safuan dan Suhana tidak perlu mempunyai IQ kewangan yang tinggi. Mereka tiada kebolehan untuk meramal pasaran-pasaran kewangan di dunia seperti pakar-pakar ekonomi. Mereka juga tidak menduduki teraju suatu syarikat atau pun memilikki perniagaan sendiri. Bagaimana mungkin rakyat jati Malaysia yang mempunyai pendidikan dan pendedahan kepada segala bentuk subsidi dan bantuan kerajaan mengeluh panjang dalam menghadapi apa yang dikatakan kegawatan ekonomi ini?

Jawapannya warga asing yakin di Malaysia inilah telaga emas. Mereka tidak merengek, merungut atau mempersalahkan pemimpin-pemimpin tempatan. Walaupun badai ekonomi sedang bergerak di seluruh dunia, situasi di negara kita berbeza dengan situasi seperti di Iceland atau di Amerika Syarikat. Kerajaan di Iceland terpaksa meletak jawatan dan di Amerika Syarikat rakyatnya dulu hidup atas kredit (wang palsu). Di Malaysia kerajaan masih kukuh, perbankan masih meneruskan kegiatan dan rakyat Malaysia banyak menyimpan wang benar (bukannya wang janji atas kertas).

Cabaran kewangan yang kita bakal hadapi dalam Tahun Seladang 2009 ini mampu menjatuhkan atau menumbuhkan kita bergantung bagaimana cara kita menanggapinya..
."
Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: