Friday, February 13, 2009

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - PERLINDUNGAN UNTUK WARGA EMAS

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: Bergantung pada editorial sekitar 76, 80 atau 86
Tajuk: PERLINDUNGAN UNTUK WARGA EMAS 

Edisi : Bil 1317 Feb 2009

"...Bagaimanakah caranya seorang anak membalas jasa ibu-bapanya ketika mereka masih hidup? Beberapa perkara yang boleh dilakukan kepada ayah bonda seperti si-anak menghadiahkan kejayaan, memenuhi permintaan selagi mampu dan tidak menyalahi prinsip hidup,menyediakan tempat tinggal,memberi nafkah,memberi perhatian dan mendoakan kebaikan untuk ibu bapa. Malah keutamaan berbakti kepada ibu bapa lebih utama daripada berjihad di medan perang.

"Saya telah bertanya kepada Nabi Muhammad, Apakah perbuatan disukai Tuhan? Lalu baginda bersabda, "Sembahyang pada waktunya." "Kemudian apa?" tanya saya lagi. Baginda menjawab,"Berbakti kepada kedua ibu bapa." Apa lagi, ya Rasulullah?" Jawab baginda,"Berjihad pada jalan Tuhan."
(Kata Ibnu Omar sebagaimana diriwaytkan daripada Bukhari dan Muslim)

Mesej di atas berkali-kali disampaikan oleh iklan raya Petronas seperti "Burung Murai", "Kemaafan", "Ayah dah pakai lampin" dan "Ombak Jahat". Dari segi kewangan anak-anak boleh membeli produk kewangan warga emas untuk ibu-bapa mereka. Produk ini sebenarnya mampu dibeli sendiri oleh ibu-bapa tetapi lebih manis kalau dibeli oleh anak sebagai penghargaan. .
."
Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: