Monday, May 18, 2009

Sedutan Artikel Mingguan Wanita -BUMIPUTERA KURANG PENDIDIKAN PELABURANKAH?

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: Bergantung pada editorial sekitar 76, 80 atau 86
Tajuk: BUMIPUTERA KURANG PENDIDIKAN PELABURANKAH?
Bil 1330 May 2009
...Yang menarik perhatian saya ialah penyataan Presiden dan Ketua Eksekutif Permodalan Nasional Bhd. (PNB), Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman, "Bagaimanapun peruntukan 51 peratus kepada pelabur bumiputera masih boleh dilanggan." Kenapakah sambutan bukan bumiputera begitu menggalakkan sehingga menyapu bersih kuota seperti rekod-rekod berikut:
  • Pada 2006 unit amanah itu habis dilanggan dalam tempoh 27 minit.
  • Pada 2008 sebanyak 490 juta unit yang diperuntukkan untuk bukan bumiputera habis dijual dalam tempoh enam jam 10 minit.
Apakah mungkin kerana pendidikan pelaburan di kalangan bumiputera sangat kurang? Apakah kerana bahan bacaan yang sering dibaca oleh golongan bumiputera lebih berunsurkan hiburan, kisah suka duka cinta atau bacaan sampah? Seminar-seminar pengurusan kewangan yang dianjurkan, biarpun kadang-kadang percuma, kurang dihadiri golongan bumiputera. Sedangkan golongan bukan bumiputera berpusu-pusu menangguk timba di perigi ilmu bila saja ada peluang. Ada rakan saya yang memberi pendapat mungkin kerana bahan bacaan dalam kewangan lebih kepada Inggeris. Mungkin benar, jadi saya dan beberapa penulis di Malaysia mengorak langkah menulis dalam Bahasa Malaysia. Contohnya buku-buku saya bertajuk Kerjaya Perancangan Kewangan Peribadi, Rahsia Melabur Dalam Unit Amanah, Rahsia Mengurus Insurans Hayat, Buat Duit Sebagai Agen Insurans/Takaful dan Bijak Urus Wang Kunci Bebas Hutang......
Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: