Sunday, June 07, 2009

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - BAGAIMANA MENILAI SEBUTHARGA INSURANS/TAKAFUL

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: Bergantung pada editorial sekitar 76, 80 atau 86
Tajuk: BAGAIMANA MENILAI SEBUTHARGA INSURANS/TAKAFUL
Bil 1333 June 2009
...Saya petik contoh daripada buku saya "Rahsia Mengurus Insurans Hayat". Dalam buku ini saya ceritakan pelbagai perkara yang jarang diceritakan secara mendalam oleh industri insurans. Bukannya ini menandakan industri insurans atau wakil mereka menyembunyikan fakta tetapi produk kewangan memang sukar diterangkan dalam pertemuan setengah jam. Pembeli juga mempunyai tanggung-jawab untuk menyiasat sendiri di samping membuat penilaian sendiri.Sekarang mari kita ikuti satu situasi petikan dari Bab 8: Bagaimana Menilai Sebutharga Pelan Insurans:
Situasi:
Encik A kini berusia 30 tahun, tidak merokok dan sudah berkeluarga sendiri . Dia ingin membeli sebuah polisi asas yang memberikan perlindungan asas sebanyak 200,000 dan juga mahu menyumbang kepada simpanan untuk tempoh jangkapanjang kira-kira 20 tahun. Dia telah meminta sebutharga dari beberapa syarikat insurans. Kini dia keliru dengan mana satu pelan yang harus diambilnya. Andaikan dia lebih mementingkan perlindungan dibandingkan dengan simpanan dan sanggup membayar secara tahunan.
Akibat kekurangan ruang kita tidak dapat berbincang dengan mendalam jadi saya tunjukkan contoh sebutharga insurans bertempoh sahaja..............

Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: