Sunday, August 15, 2010

Sedutan Artikel Majallah MIDI-RENUNG KEMBALI PAKEJ PINJAMAN RUMAH ANDA

Mula menulis dalam MIDI : Tahun 2009
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk: RENUNG KEMBALI PAKEJ PINJAMAN RUMAH ANDA
Bil 95 Ogos 2010
.........Apakah reaksi seorang pembeli rumah atau pemohon pinjaman apabila diberitahu yang permohonan mereka sudah diluluskan? Selalunya dia akan terus menandatangani dokumen. Kebanyakan peminjam hutang perumahan atau hutang hartanah akan berhenti setakat itu sahaja. Mereka tidak bertanya apakah itu kontrak pinjaman yang terbaik untuk mereka. Bagi yang perlukan rumah sudah cukup bersyukur kerana sudah dapat biayaan, tak sabar rasanya nak masuk rumah baru setelah bertahun-tahun menyewa teratak orang lain. Mereka yang membeli sebagai pelaburan pula sudah mempunyai strategi untuk menggunakan bayaran sewa untuk membayar balik ansuran. Lagi cantik sebab tak perlu guna duit sendiri, bak kata orang putih- OPM Other People's Money.
Tetapi mereka sebenarnya lupa bertanya apa yang pihak bank untung dari transaksi tersebut? Atau bolehkah faedah/bunga/interest yang bakal dihadiahkan kepada bank di salurkan balik kepada kocek pengguna?
Mari kita lihat contoh matematik kewangan di bawah. .........

Artikel penuh - Beli Majallah MIDI di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.
(Hubungi saya dengan email atau sms untuk mendapatkan senarai lebih 10 ebook digital merangkumi pelbagai aspek perancangan kewangan dan bisnes. Ianya dalam BAHASA MALAYSIA format digital  dan buku hardcopy . Sangat sesuai bagi mereka yang berada di pedalaman atau kurang bajet untuk menghadiri seminar)

No comments: