Monday, March 14, 2011

Sedutan Artikel MWanita - PERANCANGAN HARTA UNTUK USAHAWAN ISLAM


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : PERANCANGAN HARTA UNTUK USAHAWAN ISLAM 
Bil 1425 March 2011 

Dalam artikel lampau saya telah menjelaskan kategorinya mereka yang patut membuat wasiat. Soalnya bagaimanana dengan usahawan? Adakah perbezaan di antara mereka yang bekerja makan gaji dengan yang bekerja sendiri? Ya ada perbezaan iaitu dari segi perancangan kesinambungan pendapatan perniagaan atau perniagaan itu sendiri. Saya huraikan satu contoh kajian kes berdasarkan kisah benar.

Kajian kes:
En Salim, berumur 39 tahun ialah seorang usahawan yang berjaya. Perniagaannya melibatkan pengambilan kontrak mencuci bangunan tinggi. Untuk mendapatkan kontrak-kontrak berkenaan beliau melalui syarikatnya terpaksa mengambil pinjaman dengan dirinya sebagai penjamin. Bank biasanya akan menerima syarat ini kerana beliau juga ialah pengarah syarikatnya sendiri. Beliau mempunyai keluarga yang kompleks iaitu 2 isteri (perbezaan umur mereka 10 tahun),4 anak perempuan dan seorang anak angkat lelaki. Kesemua anak-anaknya termasuk anak angkat berada di bawah 14 tahun. Beliau juga mempunyai 2 orang adik beradik lelaki yang masih hidup....

(Untuk huraian kes dan jalan penyelesaian dapatkan artikel penuh dalam Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

    No comments: