Saturday, March 05, 2011

Sedutan Artikel MWanita - BERJAYA KEWANGAN TIDAK SEMESTINYA INDAH


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : BERJAYA KEWANGAN TIDAK SEMESTINYA INDAH 
Bil 1424 March 2011 

...."Dalam hidup,terkadang kita lebih banyak mendapatkan apa yang tidak kita inginkan. Dan ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan, akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan terkadang tidak dapat membuat hidup kita menjadi lebih bahagia." Siapa sangka kata-kata ini keluar daripada seorang insan yang sudah berjaya dari segi kewangan. Beliau seorang ahli perniagaan pernah menjadi pelanggan kepada firma perancangan kewangan yang saya bertugas satu masa dahulu.

Sekiranya dirujuk di dalam kitab karangan Imam Al-Ghazali (Ihya Ulum Al-Din) jilid 3, Imam al-Ghazali meriwayatkan seorang ulama pada zaman pemerintahan al-Mansor (pada menjawab pertanyaannya) berpendapat bahawa seseorang manusia tidak akan mengumpul harta melainkan untuk tiga tujuan berikut iaitu :
a. Simpanan untuk anak-anak
b. Mengekalkan pemerintahan atau kuasa
c. Mendapatkan tempat(kuasa) yang lebih tinggi
Kita tidak akan berdebat di sini samada kata-kata Imam Al-Ghazali masih relevan dalam dunia kewangan kini. Apa yang nyata kata-kata beliau dan ahli perniagaan tadi mempunyai amaran bahawa dalam usaha mempelajari ilmu kewangan hati-hati dengan apa sebenarnya matlamat kita.....

Jika kita ingin memulakan perniagaan dan hidup atas usaha sendiri kita perlu menuruti 4 prinsip berikut:-

(Artikel penuh Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

    No comments: