Sunday, March 11, 2012

Pandangan Tentang Skim Amanah Rakyat 1Malaysia


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : Pandangan Tentang Skim Amanah Rakyat 1Malaysia 
Bil 1477 Mac 2012
Imej dari beritametro.net
Di sini saya kumpulkan jawapan saya kepada soalan daripada pembaca yang keliru dengan Skim Amanah Rakyat 1Malaysia atau SARA. Oleh sebab pelaksanaan skema ini baru bermula dan tiada prestasi sejarah maka saya sendiri kurang arif tentang kehebatan skema ini kepada umum. Saya juga menjangka ada beberapa perubahan yang bakal dibuat pada tahap operasi apabila skema ini semakin matang. Frasa yang bertanda merah patut diberi perhatian mendalam. Dalam penulisan artikel ini saya tidak berpihak kepada mana-mana puak tetapi menganalisa secara jujur dan terbuka bagi faedah orang awam.  Antara tajuk perbincangan:
Adakah Ia Patuh Syariah, Adakah Pulangan Dijamin, Cara Sumbang Modal 5,000, Faedah Kepada Rakyat, dan Siapa Yang Layak Memohon.
(Untuk perincian seterusnya dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

No comments: