Saturday, March 24, 2012

TEKNIK MELABUR DENGAN PENYATA CASH FLOW


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : TEKNIK MELABUR DENGAN PENYATA CASH FLOW
Bil 1479 Mac 2012
Sekarang saya hendak beri sedikit motivasi kepada mereka yang tidak pernah atau malas benar untuk membuat penyata wang masuk wang keluar ini. Antara rungutan orang yang paling banyak saya dengar dalam bab-bab nak melabur ialah tiada modal untuk bermula. Tetapi kalau beli spot rim kereta baru, merokok dua kotak sehari, makan tengahari dan makan malam semua di luar, beli pakaian berjenama, guna gadget IT yang terkini dan sebagainya ada pula modal. Tak apa kita lupakan ayat lepas. Bagaimana kalau dengan memantau penyata wang masuk wang keluar ini ada peluang untuk melabur katakan dalam emas? Saya berikan dua sumber untuk kajian anda, kedua-duanya ada sampel percuma yang bernilai untuk kesihatan kewangan anda.
Pertama, kursus menggunakan Excel/Google Docs untuk membina penyata, memantau dan menganalisa secara bergambar corak cashflow anda. (Klik sini).
Kedua kursus secara digital atau pos biasa, bagaimana menggunakan duit gaji sahaja untuk melabur dalam emas hasil dari penyata cash flow anda. (Klik sini).

(Untuk pembacaan seterusnya dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

No comments: