Thursday, August 14, 2008

SEDUTAN ARTIKEL - Apa Yang Tak Kena?

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan:
Mengurus Kewangan
Mukasurat: 80 atau 86
Tajuk: Apa Yang Tak Kena?

Edisi : Bil 1291 15-21 Ogos 2008

......Selesai dengan fakta jalanan kita lihat pula beberapa berita dari media yang rasmi akhbar yang memetik kata-kata orang-orang bijak pandai. Saya sendiri tidak faham kenapa pandangan dan kiraan mereka tidak secocok. Siapa yang bercakap benar? Kenapakah prestasi dan angka statistik sihat yang digambarkan tidak kelihatan di kalangan "man-in-the-street".

Pada 2 Julai, akhbar New Straits Times melapurkan Gabenor Bank Negara sebagai meramalkan kemungkinan pertumbuhan ekonomi negara tahun ini jatuh di bawah paras 5 peratus. Bulan lalu (Jun) beliau meramalkan inflasi bulan lalu (Jun) melonjak naik pada kadar 6-7 peratus akibat kenaikan harga minyak berbanding inflasi bulan Mei pada kadar 3.8 peratus.

Beberapa hari kemudian, Reuters melapurkan Perdana Menteri Malaysia sebagai berkata ekonomi masih boleh berkembang pada kadar 5 peratus kerana fundamental ekonomi kukuh. Seterusnya pada 18 Julai, akhbar The Sun memetik kenyataan Pengarah Eksekutif Institut Kajian Ekonomi Malaysia (MIER), Prof. Emeritus Dr Mohamed Ariff, sebagai berkata bahawa MIER telah menurunkan jangkaan pertumbuhan ekonomi daripada 5.4 peratus kepada 4.6 peratus.

CIMB Research melaporkan bahawa pelabur asing telah membuat penjualan besar-besaran menyebabkan harga saham-saham kegemaran pelabur asing seperti MRCB, Gamuda, Air Asia, Media Prima, Bursa Malaysia, Resort World, IJM Corp., SP Setia dan UM Land jatuh hingga 57 peratus di Bursa Malaysia sepanjang separuh pertama tahun ini. Apa yang tak kena? ................

Untuk artikel penuh sila beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: