Sunday, October 12, 2008

Sedutan Artikel - MASALAH TUNTUTAN INSURANS

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: 80 atau 86
Tajuk: MASALAH TUNTUTAN INSURANS 
Edisi : Bil 1298 Okt 2008
......Siapa yang bersalah? Memang benar syarikat yang menjalankan pengoperasian secara tidak profesional sehingga menyebabkan kemuflisan patut menerima hukuman. Bagaimana dengan badan pemantau, apakah mereka sepatutnya mencipta prosedur untuk mengenalpasti syarikat mana yang menunjukkan tanda-tanda kegawatan atau perkhidmatan selepas jualan yang semakin merosot mutunya? Di negara kita kawalan dan pantauan telah diperketatkan dan industri insurans/takaful mesti mempamerkan pengoperasian yang lebih dari tahap "biasa". Bagaimana dengan pihak penasihat atau agen-agen? Bukankah mereka yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga akaun setiap pelanggan? Memang benar ada agen yang tidak begitu bertanggung-jawab memberikan perkhidmatan selepas jualan. Tetapi itu cuma segelintir, sangat kecil. Majoriti agen atau penasihat insurans dan takaful adalah individu istimewa kerana kerjaya penasihat insurans atau perancang kewangan bukannya mudah malah memerlukan sifat "ingin berkhidmat" yang boleh mengalahkan Wakil Parlimen sekali. ......

Untuk artikel penuh sila beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: