Monday, November 03, 2008

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - KISAH DARI RIMBA-KEMELUT EKONOMI US

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: 80 atau 86
Tajuk: KISAH DARI RIMBA-KEMELUT EKONOMI US  
Edisi : Bil 1302 Nov 2008
......(Bunyi unggas ketika Landak Raya membaca sebentar keratan suratkhabar)
Sang Kerengga: Bagi tau dulu sikit-sikit Landak, nanti boleh baca sampai habis.
Landak Raya: Ini pasal kes ekonomi US. Tak silap datuk aku pernah cerita tentang kejadian kemelut ekonomi macam sekarang. Masa itu tahun 1929 tak silap. Datuk aku dengar pun daripada datuk dia yang berkawan dengan landak negro asal Amerika Syarikat. Khabarnya kawannya terpaksa lari naik kapal ke sini sebab tak tahan dengan zaman kemelesetan AS masa tu. Bayangkan hari-hari kena makan ubi kentang berulat.
Siamang: Hmm. Cuba kau ceritakan sikit apa yang berlaku sekarang pula.
Landak Raya:  Mengikut pakar ekonomi bebas, krisis ekonomi yang di alami Amerika di sebabkan oleh pengurusan ekonomi yang teruk.
Sang Kerengga: Manusia begitulah, ada akal tapi jarang guna. Kita ini semuanya Tuhan berikan cukup makan cukup tidur. Tak payah berteori-teori.
Landak Raya: Ini ada beberapa contoh, sahabat mahu dengar tak?
Enggang: Ceritalah landak, nanti boleh aku kongsi maklumat dengan suku sakat aku.
Landak Raya: Ini satu - Kenaikan harga minyak disebabkan oleh perang Iraq yang telah menurunkan pengeluaran minyak Iraq sebanyak 3 juta tong sehari.
Siamang: Ini mesti strategi apa nama Presiden tu..Bushman..., nama dia pun macam member aku yang bulu lebat mengalahkan aku. He! He!......



Untuk artikel penuh sila beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: