Wednesday, March 25, 2009

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - PERISIAN PENGIRAAN FARAID

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: Bergantung pada editorial sekitar 76, 80 atau 86
Tajuk: PERISIAN PENGIRAAN FARAID  

Edisi : Bil 1323 Mac 2009
......Sabda Nabi Muhammad, "Pelajarilah Ilmu Faraid dan ajarkanlah kepada orang lain. Sesungguhnya aku akan mati, ilmu ini juga akan mati dan akan berlaku kacau-bilau. Sehingga apabila dua orang bertelingkah kerana harta pusaka, mereka tidak akan dapat menemui sesiapa yang boleh menyelesaikan kes mereka - Hadis riwayat al-Hakim daripada Ibnu Masaud.Kini ada perisian di pasaran yang membungkus semua maklumat di atas disamping sebuah kalkulator Faraid serba mudah. Namanya Faraid FastGuide2 keluaran anak syarikat Rockwills Corporation Sdn Bhd. Proses mendapat jawapan semudah mengklik tetikus.


Bukan itu sahaja,bagi mereka yang baru berjinak dengan Ilmu Faraid perisian ini memberikan latarbelakang teori berikut (antara lain):

1) Apa itu Faraid, Rasionalisasi di sebalik Faraid dan Asas Faraid mengikut Al Quran
2) Apa itu pusaka dan apakah harta si mati yang boleh dikelaskan sebagai pusaka?
3) Jadual ringkasan ciri-ciri instrumen perancangan pusaka secara Islam 



4) Bagaimana waris ditentukan dalam perancangan pusaka Islam serta pengkelasan waris-waris Faraid
5) Perkiraan melibatkan kes-kes "aul"


Perisian ini ditulis dalam Bahasa Inggeris, versi Bahasa Malaysia masih dalam pembangunan . Mereka yang berminat untuk mendapatkan perisian ini (bukan percuma) boleh menghubungi saya untuk diajukan kepada pihak yang berkenaan. Akhir kata saya petik Sabda Nabi Muhammad, "Pelajarilah ilmu Faraid dan ajarkanlah kepada manusia, kerana ianya adalah separuh daripada ilmu dan akan dilupakan. Ia juga adalah ilmu yang pertama akan dicabut dari umatku. - Hadis riwayat Ibnu Majah daripada Abu Hurairah.....

Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: