Thursday, October 01, 2009

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - MASALAH ALIR TUNAI PERNIAGAAN DAN PERSENDIRIAN

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Mukasurat: Bergantung pada editorial sekitar 76, 80 atau 86
Tajuk: MASALAH ALIR TUNAI PERNIAGAAN DAN PERSENDIRIAN  
Bil 1350 Oct 2009

Sekali sekala saya akan membuka fail rahsia saya yang mengandungi soalan-soalan dari pembaca ruangan ini. Kali ini pembaca Puan Z. Berikut jawapan saya yang telah diedit sedikit supaya boleh diamalkan secara global. Sebelum itu peringatan dari saya : "Segala nasihat yang diberi sebagai panduan sahaja. Untuk sessi kaunseling kewangan yang sebenar memerlukan pengumpulan maklumat terperinci dan perjumpaan dengan seorang yang bertauliah dalam bidang masing-masing." 

Soalan asal Puan Z seperti berikut: "Saya seorang wanita berniaga menghadapi masalah alir tunai setelah kematian suami. Wang pampasan yang diberikan oleh syarikat tempat suami bekerja dulu sudah habis buat belanja dalam masa setahun. Pendapatan bulanan saya selama ini sebanyak empat ribu ringgit dirasakan tidak mencukupi lagi. Sewa premis perniagaan bakal dinaikkan. Wang pusingan untuk membiayai perjalanan kedai saya guna kad kredit. Hutang kad kredit mula di luar kawalan. Saya juga perlu membayar ansuran rumah, ansuran kereta di samping baki pinjaman peribadi arwah suami saya.Dalam situasi kewangan peribadi sekarang bagaimana saya mahu memperbaiki kesihatan kewangan perniagaan pada masa yang sama?"    

Jawapan saya:....
 
Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: