Sunday, May 16, 2010

Sedutan Artikel Majallah MIDI - ELAK MISKIN LEPAS BERSARA

Mula menulis dalam MIDI : Tahun 2009
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk: ELAK MISKIN LEPAS BERSARA  
Bil 89 May 2010
.....Tetapi jika ingin membina perniagaan juga pastikan pesara atau bakal pesara mempunyai wang yang cukup untuk menikmati taraf hidup yang sama jika perniagaan "asyik demam panas". Dalam erti kata lain pesara mempunyai pelan kecemasan untuk menyuntik wang untuk perniagaan. Jadi sebagai langkah berjaga-jaga mulakan dengan perniagaan tersebut dengan modal yang kecil, bila perniagaan semakin berkembang, barulah di tambah modal yang di perolehi daripada hasil perniagaan tersebut bukan dari sumber kewangan pesara yang terhad.
Sebelum bersara segala hutang piutang seperti rumah,kereta dan peribadi perlu dilangsaikan melainkan rumah tersebut mempunyai kadar sewa yang lagi tinggi daripada bayaran bulanan. Jika keadaan ini wujud, pesara mungkin tidak perlu menjual rumah tersebut untuk menyelesaikan hutang terutama jika pinjaman perumahan mempunyai beberapa tahun sahaja selepas besara untuk dilunaskan sepenuhnya.
(Hubungi saya dengan email atau sms untuk mendapatkan panduan bagaimana bersedia untuk pesaraan dalam BAHASA MALAYSIA format digital  dan buku hardcopy . Sangat sesuai bagi mereka yang berada di pedalaman atau kurang bajet untuk menghadiri seminar kewangan.)
Artikel penuh - Beli Majallah MIDI di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: