Friday, May 28, 2010

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - CARA BUAT LEBIH HUTANG DARI HARTA

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : CARA BUAT LEBIH HUTANG DARI HARTA
Bil 1384 June 2010
....Bila agaknya kita mula didedahkan kepada wang? Cuba ingat kembali semasa zaman kanak-kanak, kalau tidak dapat maju ke zaman remaja dan seterusnya zaman dewasa. Kalau ada pembaca yang merasakan mereka baru dapat ingatan semasa zaman dewasa usah merasa terkejut kerana anda tidak keseorangan. Bagaimanakah kita mempelajari tentang wang dan peranannya sebagai kuasa kewangan? Cuba lihat samada senarai di bawah merupakan sumber pengalaman anda:

1.Daripada penerbitan seperti buku, majalah dan suratkhabar
2.Daripada pengaruh kawan-kawan,didikan keluarga dan media seperti tv dan radio
3.Secara cuba jaya, kadang-kadang manis kadang-kadang pahit

Hampir 99 peratus dari kita tiada pendidikan formal tentang aspek kewangan - maksud saya ialah bagaimana mengurus kewangan dengan berjaya; bukannya mempelajari dari segi akauntan atau ahli ekonomi. Malahan di universiti sendiri tiada matapelajaran wajib tentang pengurusan kewangan untuk semua mahasiswa tahun satu ke tahun akhir. Kalau ada cuma ditawarkan dalam program tertentu seperti program pentadbiran bisnes, program kewangan atau ekonomi. Bayangkan mahasiswa tahun akhir universiti tidak tahu yang berikut:.....
(Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.) (Semua pengetahuan kewangan peribadi yang saya kumpul sehingga sekarang dibukukan sebagai enam buku dalam Bahasa Malaysia yang mesra pembaca.)

No comments: