Saturday, April 30, 2011

Sedutan Artikel MWanita-BERANI BERMULA DENGAN SYARAT ILMU ASAS SUDAH ADA


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel :  BERANI BERMULA DENGAN SYARAT ILMU ASAS SUDAH ADA  
Bil 1432 April/May 2011 


...Seorang sahabat pernah menyatakan kepada saya, "Saya sukakan cadangan pelaburan anda tapi aku takutlah kalau-kalau harganya akan jatuh lagi sebab baru-baru ini bila aku periksa dalam surat-khabar harganya dok turun." Di bulan-bulan lepas sahabat ini memberi alasan berikut pula, "Emm....logik juga cakap awak tapi bila aku semak harganya dah naik, aku dah terlepas can lah! nantilah aku tunggu dulu macam mana keadaannya."Pada firasat saya falsafah begini bukan sahaja bermain-main di fikirannya tetapi juga di kebanyakan pelabur termasuk pembaca sekelian. Ada yang mungkin memiliki ilmu-ilmu dan teknologi untuk mengesan samada setiap alat pelaburan itu berbaloi atau tidak. Analisa demi analisa akan dilakukan baik dengan komputer, saranan juruanalisa di media atau simpulan dari perbincangan di warung-warung dan kedai-kedai mamak. Akhirnya masing-masing akan berfikir dalam hati, "Tak apalah biar aku tunggu?". Nak tunggu apa?
(Untuk perincian seterusnya dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

    No comments: