Friday, April 08, 2011

Sedutan Artikel MWanita - GARIS PANDUAN BAHARU KAD KREDIT BANK NEGARA


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel :  GARIS PANDUAN BAHARU KAD KREDIT BANK NEGARA  
Bil 1429 April 2011 


STATISTIK TERKINI : Pemegang kad kredit di Malaysia adalah seramai 3.2 juta orang dengan hampir separuh mereka yang berpendapatan kurang dari RM36,000 setahun.

Adilkah tuduhan bahawa kad kredit musuh kewangan nombor dua selepas inflasi? Ada orang yang menyifatkannya sebagai satu virus yang mampu membunuh secara perlahan. Menurut Timbalan Gabenor Bank Negara Malaysia,Nor Shamsiah Mohd, ‘‘Kami melihat terdapat aliran peningkatan dalam hutang isi rumah yang disebabkan oleh kad kredit tetapi ia tidak membimbangkan. Perkembangan ini, bagaimanapun perlu dikawal supaya tidak menjadi lebih buruk." Tidak pasti apakah ukuran tahap yang digunakan untuk membawa kesimpulan "tidak membimbangkan". Yang pasti pada 18 March 2011 Timbalan Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd. Yunus mendedahkan garis panduan dan syarat baharu melibatkan kad kredit.
1. Untuk mendapatkan kad kredit baru memerlukan had pendapatan minimum dinaikkan kepada RM24,000 setahun berbanding RM18,000 sebelum ini.
2. Para pemegang kad yang berpendapatan RM36,000 setahun atau kurang, hanya boleh memiliki kad kredit daripada dua pengeluar kad sahaja........
(Untuk pembacaan seterusnya dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

    No comments: