Friday, January 13, 2012

EMPAT KESILAPAN MENGISI BORANG INSURANS


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : EMPAT KESILAPAN MENGISI BORANG INSURANS   
 Bil 1468 Dec 2011- Jan 2012
.......Ini pengakuan seorang pembaca yang menulis kepada saya:

"En Sunthara. Saya ada memohon polisi insurans melalui seorang agen selepas mendengar persembahan tentang kebaikannya. Agen tersebut membantu mengisi borang permohonan dengan mengisi butiran bagi pihak saya. Saya cuma menandatangani borang tersebut. Selepas dua minggu pelan tersebut pun aktif dan dua minggu berikutnya saya menerima polisi berkenaan. Semasa meneliti polisi saya sempat melihat salinan borang permohonan yang dikepilkan di dalam polisi. Ada fakta yang saya dapati tidak selaras dengan sejarah perubatan saya dan tidak dinyatakan dengan tepat. Adakah kontrak insurans saya akan terbatal atau ada masalah semasa tuntutan nanti?"

Jawapan pendek "Ya" bergantung kepada samada pelanggan cepat-cepat memberitahu syarikat secara bertulis atau hanya mendiamkan diri mengharapkan ia tidak dikesan oleh syarikat insurans.
(Untuk empat kesilapan seterusnya dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

No comments: