Sunday, March 10, 2013

3 BABAK BERTEMAKAN INSURANS/TAKAFUL

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : DRAMA BERTEMAKAN INSURANS/TAKAFUL 
Bil 1529 March 2013
(Klik link ini untuk membaca RAHSIA MENGURUS INSURANS HAYAT DI GOOGLE BOOKS secara percuma)

Dalam artikel kali ini saya akan berkongsi cebis-cebis kehidupan orang yang berkaitan dengan insuran atau takaful keluarga (bukan insurans atau takaful am). Bayangkan anda sedang menonton satu filem pendek yang terdiri dari babak-babak kecil hasil lakonan pelakon-pelakon amateur. Setiap babak saya sudahi dengan pengajaran pendek.


Babak 1:

Saya lelaki 35 tahun tidak merokok, isteri 28 tahun dan anak seorang 3 tahun. Selama ini saya memang tidak ambil peduli tentang kepentingan insurans/takaful/medical card atas kepercayaan bahawa perlindungan majikan sudah memadai. Tetapi situasi baru-baru ini menyedarkan saya, bahawa langkah melengah-lengahkan mengambil polisi ada buruknya. Pada penghujung bulan March isteri saya......

Babak 2: 
Seorang agen memberitahu kepada bakal pelanggan yang menyuarakan ketidakpercayaannya kepada syarikat insurans:Sekiranya kita tidak tahu penyakit tersebut dilindung, tiba-tiba ianya berlaku kepada kita, dan insuran/takaful bayar semua kos rawatan, kita marah atau tidak?......


Babak 3:
Saya kehilangan ayah akibat kemalangan sewaktu berusia 5 tahun (25 tahun lalu). Saya amat memahami penderitaan ibu saya. Saya masih ingat bagaimana emak turun naik mahkamah sehingga saya berumur 14 tahun semata-mata untuk melalui proses tuntutan mahkamah yang panjang...... 

(Untuk perincian artikel dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)




No comments: