Tuesday, February 08, 2011

Sedutan Artikel MIDI - ARIF KEWANGAN DALAM DUNIA KINI

Mula menulis dalam MIDI : Tahun 2009
Tajuk Ruangan: Bijak Urus Kewangan
Tajuk: ARIF KEWANGAN DALAM DUNIA KINI 
Bil 106 Feb 2011

Kita semua sudah biasa dengan scenario ini. Harga barangan makin meningkat. Hidup semakin susah. Yang perit golongan berpendapatan rendah. Inflasi akan memberi tekanan yang tinggi kepada hidup golongan ini. Sebabnya mudah difahami tanpa matematik tingkatan enam. Wang yang sama setahun dahulu tidak mencukupi untuk membeli barangan dan perkhidmatan yang sama. Kalau gaji naik pun, bukan menjadi semakin selesa tetapi cuma mampu mengekalkan cara hidup yang sedia ada.

Tetapi bila kita faham tentang dunia dan wang yang kita gunakan sekarang, kita boleh merangka strategi untuk berjaya dari segi kewangan. Selain menambahkan punca pendapatan kita cepat-cepat tukar wang kertas kita kepada aset-aset seperti emas,rumah dan perniagaan. Aset-aset ini istimewa kerana berkemampuan menjana aliran tunai dan juga bertambah dari segi nilai dalam jangka masa panjang. Tetapi hakikatnya bukannya aset yang dapat menjadikan kita lebih kaya tetapi pengetahuanlah punca sebenar.

Kematangan kewangan kadangkala dikaitkan dengan "ARIF KEWANGAN" (AK). Ia  bukan hartanah, saham,perniagaan atau suatu produk kewangan untuk membuat seseorang lebih kaya. Pakar psikologi "behavioral finance" mengusulkan bahawa AK berkait rapat dengan pengetahuan tentang bagaimana menjadi kaya. Berikut beberapa petua membina AK anda jika anda seorang wanita:

Artikel penuh - Beli Majallah MIDI di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: