Saturday, February 19, 2011

Sedutan Artikel MWanita - PERANAN PENASIHAT PRODUK KEWANGAN


Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : PERANAN PENASIHAT PRODUK KEWANGAN
Bil 1422 Feb 2011 

Dalam industri seperti marketing dan sales memang lumrah kutuk mengutuk dan memperkecilkan pesaing diamalkan oleh  wakil-wakil syarikat tertentu. Dalam proses latihan mandatori agen sendiri - agen digalakkan menganalisa kelemahan pesaing tidak kira konvensional atau takaful. Kalau di kalangan penasihat takaful-insurans konvensional yang ketara sekali ialah soal halal-haram. Untuk kepentingan pengguna saya rasa yang lebih mustahak di sini ialah bukan isu siapa memburukkan siapa tetapi mendidik agen secara profesional memberi penjelasan sebenarnya tentang dongeng atau penyataan yang boleh mengelirukan pihak pengguna. Saya berikan beberapa contoh.
Sistem takaful sehingga hari ini masih tidak dapat menanding operasi insurans konvensional yang jauh cekap dan efisien.
Komen saya:
Kita patut memberi peluang kepada industri takaful untuk berkembang dan membaiki operasinya. Syarikat konvensional telah banyak belajar dari kesilapan-kesilapan dan maklumbalas yang mereka alami dalam lapanpuluh tahun lepas. Malahan ada syarikat insurans konvensional mempunyai permulaan mereka lebih lama dari itu di luar negara sebelum bertapak di negara kita. Banyak kes-kes tuntutan yang telah dimenangi oleh pemegang polisi yang membawa insurans konvensional ke mahkamah.....

(
Untuk melihat komen penuh kepada 3 contoh yang saya kupas dapatkan artikel penuh Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

    No comments: