Saturday, February 19, 2011

Sedutan Artikel MIDI -MEMILIH ALAT PELABURAN SECARA PERBANDINGAN KOS

Mula menulis dalam MIDI : Tahun 2009
Tajuk Ruangan: Bijak Urus Kewangan
Tajuk: MEMILIH ALAT PELABURAN SECARA PERBANDINGAN KOS

Bil 107 Feb 2011
Bila kita melabur bukan sahaja keuntungan yang harus dikejar tetapi kena pikir juga pasal kos kemasukan kerana kos ini akan mengikis modal permulaan kita. Sekiranya kita membuka satu akaun pelaburan dengan wang 10,000 dan kos pelaburan ialah 5% maka modal kita selepas ditolak 5% tadi akan jadi RM9500 sahaja. Selain kos wang kena juga pertimbangkan kos masa kita untuk memantau prestasi, menyelidik dan kesan psikologi. Tanpa mempertimbangkan isu keuntungan, yang mana lebih mahal kosnya pelaburan, unit amanah atau pelaburan terus dalam Bursa Malaysia?
(Nota penting: Semua angka-angka di bawah hanya illustrasi. Nilai sebenar dan kelaziman industri bertukar-tukar mengikut peredaran masa. Maklumat dan analisa lanjut ada dalam buku saya Rahsia Melabur Dalam Unit Amanah.)
Katakan anda melabur RM50,000 dalam unit amanah , berapakah kos yang bakal anda tanggung? Mula-mula kita tentukan berapakah jumlah kos tahunan yang terpaksa dipotong dari pelaburan asal kita dalam bentuk peratus.
Jadual 1 Jumlah Kos Tahunan Yang Terlibat Dalam Pelaburan Unit Amanah
(Semua angka -angka di atas boleh diperolehi daripada prospektus unit amanah. Anda boleh cuba mendapatkan satu prospektus dan cuba masukkan angka-angka anda sendiri.)
Untuk perbincangan penuh bersama dua jadual lain dapatkan Majallah MIDI di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.

No comments: