Tuesday, May 15, 2012

BOLASEPAK EURO 2012 DENGAN PERMAINAN KEWANGAN

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : BOLASEPAK EURO 2012 DENGAN PERMAINAN KEWANGAN
Bil 1486 Mei 2012

.......Lihat sahaja permainan bolasepak. Setiap pemain mempunyai dan mahir menggunakan "teknik-teknik" mengawal bola, melakukan tendangan percuma dan lain-lain. Tetapi ini tidak menjamin kemenangan pasukan tersebut. Sebab itu jurulatih harus memikirkan "strategi" di mana para pemain boleh digabungkan untuk mengatasi kemampuan lawan. Bagaimana pula "strategi" ini diperturunkan kepada semua pemain? Melalui sistem seperti sistem 4-4-2. Dan apa pula yang menentukan bagaimana sistem itu harus dicorakkan - ya, melalui hukum-hukum asas permainan bolasepak.

Contohnya sistem Total Football yang diasaskan oleh Jack Reynold semasa mengendalikan pasukan Ajax Amsterdam daripada Belanda. Begitu juga gaya Anti-Football atau Ultra-defensive. Meskipun dibenci penonton kerana tidak menghiburkan, pasukan Rangers berjaya menggunakannya untuk memastikan keputusan seri ketika menentang Barcelona semasa edisi Kejuaraan Juara-Juara Eropah tahun 2007.

FC Barcelona sebenarnya mempunyai corak permainan mereka yang digelar Tiki-taka. Gaya permainan hantaran pendek, pergerakan pasukan secara total dan mengekalkan penguasaan bola ini juga dipraktikkan pasukan antarabangsa Sepanyol.......
(Untuk isi penuh artikel dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

No comments: