Monday, May 07, 2012

TEMPAT MENGADU BILA TERSILAP LANGKAH

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : TEMPAT MENGADU BILA TERSILAP LANGKAH
Bil 1485 Mei 2012

.......Kebanyakan mereka yang terkena lebih rela mendiamkan diri tetapi pujian harus diberikan kepada penulis emel di atas kerana berusaha membuat aduan kepada pihak polis, Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.
Saya simpati dengan situasi beliau dan mereka yang mengalami nasib yang sama. Memang susah hendak dapat kembali duit kita walaupun separa apabila ia telah dipusing-pusing untuk membayar kos operasi syarikat dan habuan janji pengguna.
Saya membalas email beliau antara lainnya dengan mencadangkan jalan berikut:

A) Sediakan dokumen yang berkaitan dan juga jika ada bukti bertulis aduan yang sudah dibuat kepada tiga pihak yang disebutkan iaitu POLIS, SSM dan KPDNKK. Gunakannya semasa melakukan kegiatan di bahagian B di bawah.

B) Beberapa tempat untuk buat aduan. Layari laman web jika ada untuk menghubungi kakitangan yang relevan. Cuba buat aduan secara online kerana kadang-kadang itu satu cara mendapat perhatian mereka. Kemudian follow-up dengan satu pertemuan mata dengan mata. Saya tidak menjamin sebarang kejayaan kerana memang sukar untuk mendapat kembali wang pelaburan skim cepat kaya.

1) Suruhanjaya Sekuriti Malaysia
Laman web : http://www.sc.com.my,
Pergi ke Tab yang mmepunyai kunci kata "cara buat aduan"
E-mel : cau@seccom.com.my

(Untuk senarai beberapa organisani lain dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

No comments: