Monday, May 21, 2012

IKHTIBAR UNTUK SEMUA PELABUR -BHG 1

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : IKHTIBAR UNTUK SEMUA PELABUR -BHG 1
Bil 1487 Mei 2012

......Sebuah syarikat tersenarai yang tersenarai di Bursa Malaysia (syarikat pembuat roti dan kek, biar kita namakan SRK) mengalami kerugian dan saham menjunam sehingga serendah 20.5 sen sahaja. Ini akibat kegagalan anak-anak syarikat menjelaskan komitmen kewangan atau hutang sebanyak RM 5.37 juta kepada tiga bank tempatan. Lantas Bursa Malaysia meletakan syarikat ini dalam perhatian. Kedudukan kecairan dan kemampuan modal cair juga diturun-nilaikan oleh agensi penilai kewangan (rating agency) RAM. Kejatuhan saham syarikat pembuat roti dan kek itu berpunca dari akaun syarikat itu yang tidak teratur yang melibatkan jumlah yang dianggarkan sehingga RM111.5 juta. Akibat kemelut kewangan itu, tiga pegawai kanannya digantung tugas termasuk pengarah urusannya.

Ada dua pembelajaran dari sudut pandangan kita sebagai seorang pelabur dan dari segi pengurusan kewangan peribadi walaupun contoh di atas melibatkan entiti korporat. Dalam bahagian satu artikel ini saya mengupas aspek pelaburan dahulu.

Dari sudut pelabur kita mesti pantau sendiri pelaburan kita, jangan terlalu bergantung kepada penasihat kita atau lembaga pengurusan syarikat berkenaan. Saya gunakan SRK sebagai kajian kes kerana walaupun masalah kewangan dialami olehnya tetapi ada beberapa organisasi yang turut melabur dalam syarikat berkenaan. Lebih panas lagi organisasi-organisasi tersebut mewakili sebilangan besar pelabur/penyimpan yang rata-rata buta ilmu pelaburan. Kebanyakan ahli/pelabur ini tidak mempunyai ilmu pelaburan atau tidak mengetahui hak mereka sebagai pengguna produk kewangan.......
(Untuk isi penuh artikel dapatkan Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)

No comments: