Saturday, September 18, 2010

Sedutan Artikel Mingguan Wanita - JIKA MASIH BERDEGIL MAHUKAN KAD KREDIT

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : JIKA MASIH BERDEGIL MAHUKAN KAD KREDIT 
Bil 1400 Sept 2010 
......Ketua Pengarah Jabatan Insolvensi, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil sendiri mengakui kebanyakan kes muflis membabitkan golongan muda adalah berkaitan penggunaan kad kredit tidak terkawal. Mereka gagal membayar balik hutang dalam tempoh ditetapkan berbanding kes golongan lebih berusia yang majoritinya berkaitan soal pinjaman perumahan, kenderaan dan perniagaan.
Pada pendapat saya mereka yang ingin memiliki kad kredit wajib membaca buku-buku saya atau mengikuti ruangan saya selama sekurang-kurangnya satu tahun. Nanti kuranglah keluhan seperti berikut:
  • Hutang saya RM11,000 dan had limit kad saya RM10,000
  • Hutang saya dekat-dekat RM5,000 dan had limit kad saya RM5,000 juga
  • Kad saya sudah kena sekat,adakah saya masih boleh buat balance transfer 

Tetapi kalau masih berdegil mahu guna kad kredit ini saya sediakan kaedah memilih kad yang sesuai. Di samping memberi ilmu saya juga berharap untuk melemahkan semangat mereka yang ingin menjadikan kad kredit satu gaya hidup kini. Saya tidak akan membicarakan isu bunga kad kredit tetapi kos-kos lain yang sering diabaikan oleh pemilik kad kredit seluruh dunia.......... 
(Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)
(Hubungi saya dengan email atau sms untuk mendapatkan senarai lebih 10 ebook digital merangkumi pelbagai aspek perancangan kewangan dan bisnes. Ianya dalam BAHASA MALAYSIA format digital .Sangat sesuai bagi mereka yang kurang bajet untuk menghadiri seminar)

No comments: