Thursday, September 30, 2010

Sedutan Artikel MWanita - BIASISWA DAN SIMPANAN DALAM SATU PAKEJ

Mula menulis dalam Mingguan Wanita : Tahun 2003 
Tajuk Ruangan: Mengurus Kewangan
Tajuk Artikel : BIASISWA DAN SIMPANAN DALAM SATU PAKEJ
Bil 1402 Oct 2010 
......Katakan Encik Samad memilih satu akaun X untuk menabung dana pendidikan anaknya. Berdasarkan kemampuannya dia berazam menyimpan sejumlah wang setiap bulan dengan sistematik tanpa terlepas satu bulan pun selama 10 tahun. Pada tarikh matang dia mengharapkan pokok dikembalikan dengan dividen atau keuntungan tambahan. Tapi akibat inflasi Encik Samad mendapati dana tersebut tidak cukup. Bolehkah dia memohon biasiswa atau pinjaman tambahan?. Memang boleh tetapi kenalah bersaing dan ada kriteria lain dengan budak-budak lain. Dalam ertikata lain biarpun anaknya layak tetapi bantuan biasiswa tidak semestinya automatik.
Mungkin ramai ibubapa tidak sedar bahawa di Malaysia ada pakej simpanan pendidikan anak yang memberikan biasiswa automatik disamping menyediakan pelan simpanan. Konsep ini berasal dari pengalaman dua negara iaitu Kanada dan Australia. Pada pertengahan tahun 1950-an Dana Biasiswa Kanada diperkenalkan dengan apa yang digelar sistem ‘Kekunci’ (‘Lock-in’) di mana untuk memastikan Dana Biasiswa, syaratnya mesti menyimpan dengan serius.
(Artikel penuh - beli Mingguan Wanita di kedai-kedai buku, besar atau kecil berhampiran anda.)
(Hubungi saya dengan email atau sms untuk taklimat dan penerangan lanjut tentang cara pengumpulan tabung pendidikan yang saya ceritakan di atas)

No comments: